Forum Adoptie Trefpunt
onderdeel van de Adoptie Trefpuntwebsite
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
06 september 2010, 18.48.35 uur
8183 aantal berichten in 955 topics door 302 Geregistreerde leden
Laatste lid: hopkinsruth
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Forum Adoptie Trefpunt  |  ADOPTIE TREFPUNT  |  De Ronde Tafel  |  Verwijdering archieven 'Kinderbescherming' 0 Geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] Omlaag Antwoord Print
Auteur Topic: Verwijdering archieven 'Kinderbescherming'  (gelezen 11359 keer)
Triangle
overtreffendlid

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #30 Gepost op: 12 juni 2006, 10.41.33 uur »
Antwoord met citaat

Je spreekt over pleegouders en een adoptieprocedure alsof deze hetzelfde zijn. Dat is het echter niet.
Bij pleegouderschap blijft er wél wettelijke familieband tussen het kind en de biologische ouder(s) bestaan. (en daarmee dus ook, even refererend naar je andere schrijven in de andere topic, ook een erfrecht eerste lijn)
Wat betreft inzage verkrijging in de betreffende dossiers: Voor zover ze nog aanwezig zijn (afhankelijk van het feit of er sprake is van pleegouderschap of adoptie) adviseer ik je contact op te nemen met de Raad vd Kinderbescherming. Indien je geen directe familie van de overleden biomoeder bent kun je een inzage hoe dan vergeten. In het andere geval is het duimen drukken.

vriendelijke groet, Triangle

Als je de stralen wilt zien, schijnt de zon altijd.
Ien
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: 09 augustus 2006, 17.15.08 uur »
Antwoord met citaat

Hallo,

Onlangs heeft mijn biologische moeder kontakt met mij gezocht. Ik heb me nooit zo met mijn achtergrond bezig gehouden maar door haar ben ik meer nieuwsgierig geworden. Met name over wat er allemaal over mij gedocumenteerd is en zodoende ben ik nu op zoek naar dossiers. Al surfend zoekend naar Moederheil Breda kwam ik op deze site terecht en het eerste wat ik lees is "verwijderen archieven" ! Ik ben toch niet te laat!!! Wie kan mij tips geven, adressen etc. om zo spoedig mogelijk in kontakt te komen met de instanties waar ik na kan gaan of mijn dossiers nog betsaan ( moederheil en kinderbescherming Breda) en hoe bezwaar te maken tegen vernietiging als ze nog bestaan.

groet Ien
Natascha
Gast
« Antwoord #32 Gepost op: 15 augustus 2006, 16.14.43 uur »
Antwoord met citaat

Hallo,
Een tijdje terug heb ik ook al eens wat geschreven.
Inmiddels is gebleken dat het dossier waar de RvdK eerder over berichtte mijn adoptiedossier was. Inmiddels is ook mijn afstandsdossier boven water. Het Fiom heeft ook het adres van mijn biomoeder achterhaald en volgende week ga ik samen met het Fiom bepalen wat er in de brief komt te staan die het Fiom haar gaat sturen.
Mevr. van het Fiom kon al wel melden dat mijn biomoeder getrouwd is en dat ze nog een dochter heeft gekregen. Ik heb dus een (half)zusje....
Tjonge jonge.
june
trefpuntwetendlid

« Antwoord #33 Gepost op: 12 september 2006, 21.48.46 uur »
Antwoord met citaat

Citaat
(Cindy)
..wie weet hier een antwoord op?..

Cindy, bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag kan informatie worden opgevraagd over mensen die zijn overleden.
Ik ben daar gestart met zoeken (samen met Fiom). Van hen kreeg ik een aantal staatjes toegezonden, waarop alle belangrijke gebeurtenissen en data stonden vermeld zoals geboorten, huwelijken, plaatsnamen etc. etc.
Misschien is het een optie om daar te starten?

Natascha en Ien, hoe gaat het met jullie 'zoektocht'?

Een half jaar geleden was ik heel ernstig van plan om opnieuw te lezen in mijn dossier. Dat wil ik nog steeds, maar ik merk dat ik toch huiver heb en wat tijd nodig heb om me voor te bereiden. Zes jaar geleden is 'de beerput' opengetrokken: ik heb hieraan een giga-klus gehad. Ik weet niet of ik mijn vader wel wil zoeken. Wat staat me opnieuw te wachten? Ook zijn gezin was destijds bekend bij de Kinderbescherming en niet in gunstige zin.

Zojuist heb ik Het verborgen kind/Jeannette Nienhuis gelezen. Hierin beschrijft zij o.a. de moeizame zoektocht naar haar Kinderbeschermingsv erleden. Ook dossierinzage komt hierbij aan de orde.
june
trefpuntwetendlid

« Antwoord #34 Gepost op: 04 oktober 2006, 22.33.46 uur »
Antwoord met citaat

Lezen Cindy, Natascha en Ien niet meer mee?Huh?

Citaat
(june)
..Een half jaar geleden was ik heel ernstig van plan om opnieuw te lezen in mijn dossier. Dat wil ik nog steeds, maar ik merk dat ik toch huiver heb en wat tijd nodig heb om me voor te bereiden..

Dit wil niet zeggen dat ik er niet mee bezig ben. Al een tijdje ben ik op zoek naar informatie rondom het kindertehuis waar ik heb gewoond. Hierover weet ik nauwelijks iets. Sinds gisteren weet ik een naam en inmiddels heb ik iemand gevonden die voor mij wil speuren. Dit is een oudere heer, die in de betreffende plaats en periode bemoeienis heeft gehad met onderwijs en jeugdhulpverlening. Hij gaat voor mij op zoek naar namen en ik hoop snel meer informatie te kijgen.

Op diverse plaatsen heb ik oproepen hiervoor geplaatst, zonder resultaat. Via via heb ik deze ingang gevonden.
Natascha
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: 05 oktober 2006, 11.10.52 uur »
Antwoord met citaat

Hallo allemaal,

Ja hoor, ik lees nog mee!

En inmiddels is er weer een heleboel gebeurd. Het Fiom heeft op 30 augustus een brief gestuurd naar mijn biologische moeder met het verzoek om contact op te nemen. Dat is ook meteen gebeurd en vervolgens is afgesproken dat ik als eerste een brief zou schrijven. Dat heb ik gedaan, en gistermiddag vond ik in mijn brievenbus twee brieven terug, een van mijn biologische moeder en een van mijn halfzus. Zo mooi, zulke lieve brieven! Het is zo bijzonder allemaal.

Ik wens iedereen zoveel succes!

groeten,

Natascha
june
trefpuntwetendlid

« Antwoord #36 Gepost op: 29 oktober 2006, 18.50.30 uur »
Antwoord met citaat

Citaat
(june)
..Al een tijdje ben ik op zoek naar informatie rondom het kindertehuis waar ik heb gewoond. Hierover weet ik nauwelijks iets. Sinds gisteren weet ik een naam en inmiddels heb ik iemand gevonden die voor mij wil speuren. Dit is een oudere heer, die in de betreffende plaats en periode bemoeienis heeft gehad met onderwijs en jeugdhulpverlening. Hij gaat voor mij op zoek naar namen en ik hoop snel meer informatie te kijgen..

'Mijn kindertehuis' is inmiddels getraceerd. Het pand bestaat nog steeds en is nog in gebruik - weliswaar met een ander bestemmingsdoel - door Jeugdzorg. De eerste digitale foto's heb ik ontvangen.
Maar ... het archief is nog niet boven tafel! Slechts één oude kaartenbak en wat losse archiefstukken zijn aanwezig in het pand. Voor overig archiefmateriaal is doorverwezen naar een ander archiefcentrum. Het archief over 'mijn periode' is nog niet gevonden. Beide instellingen verwijzen naar elkaar, voor wat betreft de archiefopslag.

Wel heb ik inmiddels delen uit oude jaarverslagen gelezen. Hierdoor krijg je een schitterend tijdsbeeld. Toch is ook mijn naam inmiddels teruggevonden. In twee bewaarde oude informatiebulletins van het tehuis, wordt ik twee keer genoemd. Tot dusver is dit de enige bevestiging van mijn anderhalf-jarige aanwezigheid in dit kindertehuis.
Ook heb ik inmiddels kopieën van het laatste exemplaar van het boekje 'Het heerlijke werk van Kinderzorg' van Ingrid Wormgoor in mijn bezit. Dit boekje is in 1997 uitgegeven ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van Vereniging Kinderzorg te Zwolle.

We speuren verder ...
vanlerberghe viviane
Gast
« Antwoord #37 Gepost op: 08 december 2007, 13.24.10 uur »
Antwoord met citaat

om inzage aan te vragen in de adoptiepapieren,moet dit dan via een advocaat aangevraagt worden of kan ik dat rechtstreeks bij de betreffende rechtbank (belgie) groetjes viviane. Huh
maralina
trefpuntlid
**

« Antwoord #38 Gepost op: 07 december 2008, 20.29.48 uur »
Antwoord met citaat

Hallo Viviane,

Je kan in België je adoptiedossier inzien bij het Zoekregister Gewenst Kind. gewenst.kind@telenet.be - 03/2322452 - dit is de enige dienst die men hiervoor kan inschakelen in Vlaanderen.
Normaal gezien moeten zij je kunnen helpen met je adoptiedossier. Je mag me steeds contacteren als je nog meer info wilt.

Marleen Adriaens
www.bloggen.be/maralina
http://adoptie.mijnwp.be/

marleen.adriaens@gmail.com
Pagina's: 1 2 [3] Omhoog Antwoord Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Sponsoradvertentie