Forum Adoptie Trefpunt
onderdeel van de Adoptie Trefpuntwebsite
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
06 september 2010, 19.07.40 uur
8183 aantal berichten in 955 topics door 302 Geregistreerde leden
Laatste lid: hopkinsruth
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Forum Adoptie Trefpunt  |  ADOPTIE TREFPUNT  |  De Ronde Tafel  |  Verwijdering archieven 'Kinderbescherming' 0 Geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Antwoord Print
Auteur Topic: Verwijdering archieven 'Kinderbescherming'  (gelezen 11360 keer)
june
Gast
« Gepost op: 08 maart 2006, 19.05.18 uur »
Antwoord met citaat

07-03-2006, 21:45:04

Zaterdag 4 maart jl. word ik tot mijn grote schrik, middels een bericht op de homepage van deze website, geattendeerd op de publicatie in de Staatscourant: vaststelling selectielijst Justitiële Jeugdzorg 1945-2000:
Met ingang van 1 maart 2006 worden documenten en archieven verwijderd! Deze besluitvorming heeft verstrekkende gevolgen voor personen die een verleden met de kinderbescherming hebben. Zo dus ook voor geadopteerden alsmede geboorte-(afstands)moeders !
De selectielijst is erg belangrijk omdat ook betrokken archieven van o.a.de Centrale Adoptieraad (1953-1973), Jeugddetentie inrichtingen van het Rijk, College van Advies voor de Kinderbescherming (1956-), Raad voor de Kinderbescherming en Voogdijraden (1945-) hierbij van belang zijn.

Toen ik zes jaar geleden bij de Raad voor de Kinderbescherming in Arnhem een aanvraag deed tot inzage in mijn adoptiedossier, werd door de medewerker als eerst de volgende opmerking gemaakt:
"Ik hoop dat uw dossier bewaard is gebleven. Er is inmiddels al veel verdwenen."
Gelukkig bleek mijn dossier nog wel te bestaan en heb ik delen ervan kunnen inzien. Dit is voor mij erg belangrijk geweest. Tot mijn 38e levensjaar wist ik zo goed als niets van mijn bio-moeder (laat staan bio-vader) en mijn achtergrond. Op dit moment bleek mijn B-moeder al jaren overleden. Ik was hierover niet geïnformeerd.

Ik heb persoonlijk ervaren hoe belangrijk het is dat deze informatie over 'mijn/onze' achtergrond bewaard blijft in het dossier. Een aantal jaren van mijn leven ben ik intensief aan de slag geweest met het zoeken en invullen van de ontbrekende delen van mijn bestaan. Dit heb ik gerealiseerd d.m.v. diverse ontmoetingen met de nog in leven zijnde B-familieleden, én door inzage in mijn adoptiedossier.

Het verbaast me nu dat ik hier binnen het forum geen reactie lees hieromtrent (of lees ik hier misschien overheen?). Realiseren alle betrokkenen zich wat dit inhoudt? Zelf ben ik voornemens om mijn dossier veilig te stellen. Hóe ik dit precies moet doen, dat weet ik nog niet. Maar ik onderneem direct actie!
Clara Overveen
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 10 maart 2006, 09.37.23 uur »
Antwoord met citaat

08-03-2006, 05:15:49

Ik ben een afstandsmoeder en probeer al 3 jaar via Kinderbescherming en de Rechtbank inzage te krijgen in de adoptiepapieren. Op dat moment was mijn kind nog geen 40 en zouden de papieren nog moeten bestaan.
Ik heb reeds contact met mijn zoon, maar wilde gewoon weten wat er toentertijd gerapporteerd is geworden.

Om een lang verhaal kort te maken, men kan niets vinden!
Ik heb het maar laten varen.

Het enige wat ze me konden sturen, was een kopie van de geboorte-akte, waarop ook staat wie mijn kind heeft geadopteerd.

Groetjes Clara
Triangle.
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 10 maart 2006, 09.38.05 uur »
Antwoord met citaat

08-03-2006, 11:02:48

Ik wil deze discussie absoluut niet monddood maken. Integendeel.....bli jf vooral ook hier over deze lijst en documenten ervaringen discussieren!
Maar graag wil ik ook even op een discussie op een ander forum ( archiefforum) attenderen.

Lees ook: http://forum.archieven.org/index.php?topic=4004.msg6069

Vriendelijke groet,
Triangle
Triangle.
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 10 maart 2006, 09.39.15 uur »
Antwoord met citaat

08-03-2006, 14:36:43

Ben even op informatie rooftocht gegaan. Onderstaande info zal ook op de website in de sectie informatiebalie/wegwijzers-> adoptiedocumenten,  verwerkt worden.

De adoptie uitspraak is gedaan bij een rechtbank. In principe liggen deze documenten bij de betreffende rechtbank mits ze NIET ouder dan 25 jaar zijn. Indien ze ouder zijn dan worden deze documenten overgedragen aan het Rijksarchief in de regio waaronder de betreffende rechtbank valt.
Het Rijksarchief beschikt dus over adoptiedocumenten/uitspraken tot (terugrekenend vanaf 2006 heden) 1980.

Voor inzage dient men een schriftelijk verzoek in te dienen vergezeld van een kopie geldig legitimatiebewijs en eventueel kopie van toestemmingen.
Het punt is namelijk:
Je dient schriftelijk toestemming te hebben van de andere betrokken personen bij jouw/de adoptie. Indien je dit niet hebt, wordt de inzage al aanzienlijk bemoeilijkt. Ze hanteren deze richtlijn omdat ze de privacy van de nog in leven zijnde personen willen waarborgen.
Mochten de betrokken personen overleden zijn dan zou de inzage geen problemen op te hoeven leveren. Immers de privacy van overledenen kunnen niet geschend worden.

Aangezien er bij de adoptie uitspraak ALTIJD andere betrokkenen zijn, kun je je nu gaan afvragen in hoeverre je daadwerkelijk in staat bent om deze (gerechtelijke)documenten in te kunnen zien. Zeker wanneer de nog in leven zijnde betrokkene(n) je geen toestemming verlenen.

Een leuke discussie dunkt me!

vriendelijke groet,
Triangle
june
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 10 maart 2006, 09.40.17 uur »
Antwoord met citaat

09-03-2006, 10:41:08

Citaat
(Triangle)
Aangezien er bij de adoptie uitspraak ALTIJD andere betrokkenen zijn, kun je je nu gaan afvragen in hoeverre je daadwerkelijk in staat bent om deze (gerechtelijke)documenten in te kunnen zien. Zeker wanneer de nog in leven zijnde betrokkene(n) je geen toestemming verlenen.

Mijn dossier heb ik deels in mogen zien. Omdat er veel informatie in is te vinden over andere - nog in leven zijnde - personen, was een groot deel niet toegankelijk.
Om nu - voor het opvragen van mijn dossier - de toestemming te verkrijgen van al deze mensen, moet ik opnieuw het hele traject afleggen en contact gaan zoeken met al deze mensen. Ik heb een aantal jaren geleden emotioneel veel te verwerken gehad hierdoor. Dit wil ik mezelf eigenlijk niet nog een keer aandoen.

Destijds is mij opgevallen dat er weinig zorgvuldig met privacy wordt omgegaan, zodra iemand is overleden. Dit vind ik eigenlijk wat vreemd...
Triangle.
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 10 maart 2006, 09.41.26 uur »
Antwoord met citaat

09-03-2006, 13:59:22

Stel nou......... je weet niet wie je geboortemoeder is. Je weet dus ook niet of ze nog wel/niet leeft.
Hoe je het ook went of keert, toestemming vragen aan haar kun je niet!
Wat dan? Je 'pist' je leven lang naast het potje?

vriendelijke groet,
Triangle
june
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 14 maart 2006, 00.07.46 uur »
Antwoord met citaat

11-03-2006, 23:27:09

Citaat
from: Triangle on 09-03-2006, 13:59:22   
...Je 'pist' je leven lang naast het potje?...

Ja, dit is 'juridisch naast het potje pissen'. Maar een goed (onder)zoeker zal veel vinden. Ik wil mensen erop wijzen - zodra ze hiermee worden geconfronteerd - vooral veel persoonlijke gesprekken aan te gaan met alle betrokken hulpverlenende instanties. Uiteindelijk komt er wel iets 'in het potje'.

Ik heb de FIOM nodig gehad om mijn moeder te traceren. Zonder hen had ik (formeel) de allereerste informatie al niet losgekregen. Mijn moeder bleek op dat moment al overleden. Dat maakte de zaak juridisch wat eenvoudiger (emotioneel wat lastiger).
Stel dat zij wel in leven is en anoniem wenst te blijven, dan sta je als kind machteloos.
Ik heb hier de nodige vragen bij. Kan een moeder 'alle' banden met haar kind verbreken? Welke 'rechten' heeft het kind in deze zin?
Ook vind ik het - tot op de dag van heden - een buitengewoon kwalijke zaak, dat ik níet ben geïnformeerd m.b.t.  haar overlijden.
Clara Overveen
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 18 maart 2006, 23.09.11 uur »
Antwoord met citaat

14-03-2006, 23:48:17

Hetgeen mij erg verwonderde was het feit dat vanaf de geboorte van mijn kind, zijn ouders wisten wie ik was, wat mijn naam was (geboorte-akte). Zelfs de Akte van Berusting (waarop alle namen voorkomen) heb ik via via getekend. Ik mocht niets weten en mocht niets zien.
Mij werd duidelijk verteld nooit te proberen contact te zoeken. Heb ik ook nooit gedaan, alhoewel ik wel Fiom menig maal heb gezegd dat ik graag contact wilde. De reactie was altijd dezelfde.

Ik vind dat "alle banden verbreken", niet mogelijk mag zijn.
Ik worstel ook nog steeds met het feit dat mijn zoon niet mijn bloedverwant is.
Moet dat nu echt?

Gezien het stugge karakter om moeder en kind gescheiden te houden, is natuurlijk het feit dat het kind niet wordt geinformeerd over het overlijden van zijn biologische moeder aanneembaar.
Maar als je een kind zou moeten vertellen over het overlijden van zijn biologische moeder, moet je een stapje verder gaan, en het kind vertellen als zijn moeder ernstig ziek zou zijn, om een kind gelegenheid te geven zijn biomoeder toch nog te ontmoeten.

Ik ben erg gedesillusioneerd met dit hele vraagstuk.
Ik weet tot op dit moment nog steeds niet wat ik moet zeggen als mensen mij vragen of ik kinderen heb. (ik heb nooit meer kinderen gehad na mijn zoon) en hoe mag ik het kind van mijn zoon zien/noemen?

Groetjes Clara
june
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 18 maart 2006, 23.09.48 uur »
Antwoord met citaat

17-03-2006, 23:13:41

@Clara, wat zal dit moeilijk voor je zijn geweest en mogelijk nog zijn.
Je schrijft Ik vind dat "alle banden verbreken", niet mogelijk mag zijn..
En uit jouw verhaal– en uit alle verhalen - blijkt ook dat dit verbreken van de banden nauwelijks mogelijk is. 
Het is mooi dat we hier op dit forum kunnen schrijven met elkaar, vanuit de verschillende posities. Gelijktijdig ervaar ik dit soms als lastig, zelfs wat pijnlijk. Ik ben ervan overtuigd dat jij en alle moeders noodgedwongen afstand hebben gedaan. Moeders, die in een situatie verkeerden, waardoor ze op deze wijze hebben gehandeld. Hoe moeilijk dit is, hoe verdrietig de gevolgen hiervan zijn, dat weten jij en ik en veel anderen.

Hierover wil ik wat schrijven. Omdat ik het wat lastig vind, ga ik verder in de ik-vorm.
Ik (pleeg- en adoptiekind) wil het belang van mijzelf in deze voorop stellen. Hoe hard dit ook is (geweest) voor mijn B-moeder. Onze verhouding was geen gelijkwaardige. Ik heb nergens om gevraagd: niet om het leven, niet om afgestaan te worden. Ik heb begrip voor de situatie van mijn moeder. Maar mijn moeder houd ik – ondanks haar slechte omstandigheden – wél verantwoordelijk voor haar gedrag. Haar keuze is een ‘goede’ geweest, omdat zij niet voor mij kon zorgen. Haar keuze is een ‘verkeerde’ geweest, omdat ik hierdoor emotioneel een worsteling achter de rug heb m.b.t. het ongewenst zijn. Al met al kan ik er maar één ding over vinden: het is een onmogelijke keuze!

Je schrijft Ik vind dat "alle banden verbreken", niet mogelijk mag zijn..
Zoals ik schreef, banden kúnnen niet worden verbroken. Maar kinderen moeten wel worden beschermd; het welbevinden van het kind staat altijd voorop, en dat is goed. Wanneer kinderen anoniem willen blijven, dan moeten we dit respecteren.

Terugkoppelend naar het openingstopic:
Doordat ik de mogelijkheid heb gehad om mijn dossiers in te zien, heb ik (op latere leeftijd) een beeld kunnen vormen van mijn geschiedenis. Door deze feitelijke kennis, heb ik mijn emoties kunnen ordenen. En daarom is het voor mij belangrijk dat onze dossiers blijven behouden, voor mij als pleeg/adoptiekind en voor jou als B-moeder.

Tot slot:
Heb jij momenteel contact met jouw zoon en kleinkind? Ook al heb jij afstand gedaan (moeten doen), je hebt een zoon gebaard. Waarschijnlijk is het te moeilijk, en emotioneel te belastend, om de ‘hele buitenwereld’ deelgenoot te laten zijn. Wel hoop ik van harte voor je, dat je in je directe omgeving naasten hebt, die je wél deelgenoot kan maken. Door over hem te (mogen) praten, mág hij ook verder leven in jouw hart. Dat hoop ik voor je: verder zonder verwijten van anderen, en zonder teveel schuldgevoelend t.o.v. jezelf. Sterkte!
june
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 25 maart 2006, 00.01.50 uur »
Antwoord met citaat

20-03-2006, 23:16:36

Graag wil ik dit topic onder de aandacht blijven houden. Ook heel graag wil ik van andere 'geadopteerden' horen of zij inmiddels actie hebben ondernomen.
june
trefpuntwetendlid

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #10 Gepost op: 26 maart 2006, 22.47.49 uur »
Antwoord met citaat

Inmiddels heb ik de Raad voor de Kinderbescherming opnieuw benaderd en hen verteld dat ik wil dat mijn dossier behouden blijft in de toekomst. Daarnaast heb ik opnieuw om inzage gevraagd.
Telefonisch is bevestigd dat mijn dossier idd een 'adoptiedossier' betreft en dus niet wordt vernietigd.
Voor mij wat het nog een vraag of het ook een 'adoptiedossier' is, omdat mijn B-moeder destijds een OTS had, en ik uithuis ben geplaatst. Na een langdurige observatieplaats in een kindertehuis ben ik via de Pleegzorg in een gezin gekomen. Mijn adoptie heeft twaalf jaar op zich laten wachten.

De procedure tot inzage heb ik desondanks  nu weer opgestart. Dit maal wil ik zoveel mogelijk afschriften ontvangen van het dossier. Ook wil ik de  naam van mijn B-vader ontvangen. Zijn naam wordt in dit dossier genoemd en zijn achtergrond is bekend bij de Raad. Of ik hem ga traceren weet ik nog niet. Maar dit is wel de enige plaats waar iets over hem  bekend is.

Beste collega-geadopteerden en anderen:
Waar zijn jullie? Hebben jullie geen belangen bij jullie dossiers?
Citaat
20-03-2006, 23:16:36
Graag wil ik dit topic onder de aandacht blijven houden. Ook heel graag wil ik van andere 'geadopteerden' horen of zij inmiddels actie hebben ondernomen.
Administrator
Administrator
trefpuntzekerlid

« Antwoord #11 Gepost op: 26 maart 2006, 23.09.04 uur »
Antwoord met citaat

Dit belangrijke topic heb ik even 'sticky' gemaakt.

vriendelijke groet,
administrator.
june
trefpuntwetendlid

« Antwoord #12 Gepost op: 27 maart 2006, 11.39.43 uur »
Antwoord met citaat

Onderstaande info vond ik op de website van de Raad voor de Kinderbescherming:

Ik ben in de jaren '50 geadopteerd. Is hier ook een adoptiedossier van aangelegd en kan ik dat inzien?

Wanneer er bij adoptie bemoeienis geweest is vanuit de Raad voor de Kinderbescherming, kunt u het beste contact opnemen met de vestiging waar het onderzoek is uitgevoerd. De adressen van de vestigingen van de Raad vindt u hier. Gezien het jaar dat de adoptie heeft plaatsgevonden, wil ik u er op attent maken dat een dossier in principe volgens de wettelijke richtlijnen vernietigd wordt, wanneer het jongste kind uit het betreffende gezien achttien jaar geworden is. Hierop zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld in sommige gevallen van adoptie, ontheffing of ontzetting uit de ouderlijke macht.

(http://www.kinderbescherming.nl/fbi/flexpage/flexpage.asp?id=66)

Staat deze informatie niet wat haaks op  de mededeling die recentelijk is gedaan? Adoptiedossiers zouden (na publicatie van de selectielijst) toch niet worden vernietigd? Waarom wordt in dit antwoord naar een mogelijke dossiervernietiging verwezen, als het voor adoptiedossiers niet aan de orde zou zijn. Ik begrijp dit niet helemaal. Wie wel?

Triangle
overtreffendlid

« Antwoord #13 Gepost op: 27 maart 2006, 12.52.02 uur »
Antwoord met citaat

Om het na bovenstaande nog wat mistiger, verwarrender, onduidelijker en onlogischer te maken.......
Citaat
Openbaarheid van dossiers

Het dossier:
Een exemplaar van het rapport is bestemd voor het dossier van de Raad, waarin alle gegevens van het kind en het gezin bewaard worden. Een dossier wordt vernietigd zodra het jongste kind van het gezin met wie de Raad bemoeienis heeft gehad, 18 jaar wordt. Strafdossiers blijven bewaard tot kinderen 21 jaar zijn; adoptiedossiers worden onbeperkt bewaard.
http://www.kinderbescherming.nl/fbi/flexpage/flexpage.asp?id=29

Citaat
(..) dat een dossier in principe volgens de wettelijke richtlijnen vernietigd wordt, wanneer het jongste kind uit het betreffende gezien achttien jaar geworden is. Hierop zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld in sommige gevallen van adoptie, ontheffing of ontzetting uit de ouderlijke macht.
En nu ben ik erg benieuwd wat onder deze sommige adoptie uitzonderingen valt. Dus niet vernietigd worden.
en........
Die andere adoptie gevallen dat een adoptiedossier wel vernietigd wordt.

Nog een leuke:
Citaat
Afstammingsdossiers
Hebben adoptiekinderen recht op inzage in afstammingsdossiers?
In het Nederlands recht is niet algemeen geregeld dat mensen recht hebben op informatie over hun afstamming. De |Hoge Raad (P1)| heeft echter bepaald dat kinderen het recht hebben om te weten van wie ze afstammen. Als de biologische ouders zich hiertegen verzetten, dan gaat het recht van het kind voor dat van de ouders. Sinds 1 juni 2004 geldt dit ook voor kinderen die zijn geboren na kunstmatige donorinseminatie.
Het Gerechtshof in Den Bosch heeft bepaald kinderen die inzage willen in hun afstammingsdossier niet altijd automatisch toestemming krijgen. Er kan eerst een gesprek met een hulpverlener worden geëist. Een andere voorwaarde kan zijn dat de biologische ouders op de hoogte worden gesteld van het verzoek. Adoptiedossiers moeten volgens de wet dertig jaar worden bewaard, maar de meeste dossiers worden in de praktijk levenslang (honderd jaar) bewaard.
Bron: ZW Recht en Regel./ http://www.vsv.nl/2zw/

Links zegt dit, rechts zegt dat. De schifting voor vernietiging wordt steeds willekeuriger.
Potverdikkie, het zijn onze en jullie dossiers waarover ze spreken.
30 jaar, 100 jaar. Wie hoort de klok nu luiden?

vriendelijke groet, Triangle

Als je de stralen wilt zien, schijnt de zon altijd.
Triangle
overtreffendlid

« Antwoord #14 Gepost op: 27 maart 2006, 13.03.10 uur »
Antwoord met citaat

Aangezien er bij de Fiom ook dossiersstukken, dus archieven zijn mbt afstand en adoptie, ook daar maar eens even gekeken.
Citaat
Hoe kan ik het dossier van mijn afstandsmoeder inzien?

Indien de gezochte persoon een afstandsmoeder is, beschikt de Fiom soms zelf over het afstandsdossier dat ten tijde van het doen van afstand door een maatschappelijk Werker is gemaakt. De Raad voor de Kinderbescherming heeft met betrekking tot het afstand doen en het adopteren van het kind ook een dossier aangelegd. Beide zijn zowel door de moeder als het kind in te zien.
Vóór het inzien van de dossiers wordt de afstandsmoeder in kennis gesteld, zodat zij (indien zij daarvan gebruik wil maken) voor haar belastende informatie uit het dossier kan halen. Als er een afstandsdossier is en de cliënt wil dit inzien, kan men een schriftelijk verzoek indienen bij de districtsmanager van het desbetreffende Fiom-bureau. Voor het rapport van de Raad van de Kinderbescherming kan men zich tot deze instelling richten.

Hoe lang wordt het dossier bewaard?

De Stichting Ambulante Fiom hanteert voor het bewaren en vernietigen van dossiers de ‘Handleiding Archivering en Registratie cliëntgegevens’. Daarin is vastgesteld dat voor dossiers van zoekacties van geadopteerden een bewaartermijn geldt van tien jaar en voor afstandsdossiers van honderd jaar.
http://www.fiom.nl/htm/09300.htm

vriendelijke groet, Triangle

Als je de stralen wilt zien, schijnt de zon altijd.
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Antwoord Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Sponsoradvertentie